6 Şubat 2010 Cumartesi

Rahmetli nenemin tarifleri

Nenemin pırasa pidesi
Nenemin kurabiyeleri
Kaymaçina



Merhabalar blog severler , uzun bir aradan sonra tekrar sizlerle paylaşımlarda buluştuk..Arkadaşlarımı fırsat buldukça takip etmeye çalıştım ama oldukça yoğun geçen İstanbul ziyaretim de kimseye yorum yazamadım herkes şimdi pasta yayınlamamı bekliyor ama ben nişan gecesine ait resimleri toparlamaya çalışıyorum o gece ben resim çekmediğim için kim çektiyse onlardan rica ediyorum bana göndermeleri için ... Evde yapılan bir nişan için iyi hazırlandığımızı düşünüyorum ...bir sonraki post ta sizlerle yeğenimin nişanını ve hazırlanan ikramları paylaşacağım...
Şimdi gelelim üstte resimlerini gördüğünüz nenemin pırasalı pidesine... Daha önce belirttimmi bilmiyorum benim ailem Rumeli göçmenlerinden... annemler Üsküp den gelmişler onlarında meşhur pırasa ve pazı pidesi bizim evde en çok sevilen börekler arasında... Biz İstanbula gidince de annem döktürür börekler kaymaçinalar sütlaçlar ve nenemin kukrabiyeleri ...biz uzaktayız diye hepsi ni yedirmeden bizi göndermez onları yapıncaya kadar da sırtı çatlar ..bizde bir tepsi börek yapılmaz iki üç tepsi olmazsa olmaz kalabalık aileyiz biz bütün kardeşler toplanınca çoluk çocuk onbeş yirmi kişi oluruz..Aslında annem bunları yaparken resimleri çekecektim ama biz eve gittiğimizde herşey hazırdı masaya oturmadan hemen bitane kesip resim çekiyim dedim ..sizlere göstermek istedim.. el açması bu börek sadece un su ve tuz , ara malzemeside kavrulmuş pırasa anneme'' tarifini söylede anlatayım sitemde'' dedim...'' aman kızım un ,su ,tuz yumuşak hamur tut o kadar'' diyor onda hiç bir zaman ölçü yoktur... nasıl bir el ki hep aynı sıtandartta çıkıyor bu börek anlamam ...Bende yapıyorum ama anneminki gibi olmuyor.. onun böreği bir başka annemin elinden çıktığı için herhalde...
Kaymaçina tepsiyle yapılır ve herzaman da kardeşler arasında sen fazla yedin ben az yedim şamatası olur... annem de herzamanki gibi yarın yine yapıcam kavga etmeyin diye bizi yatıştırır... Allahtan kaymaçınanın ölçüsü var..kurabiye ise oda nenemin yaptığı bir kurabiye onu ben çok yemem ama yine de yapar diğerleri yiyor diye..içi kek gibi yumuşak kurabiyeyi sevmiyorum ben kurabiye benim için gevrek ve ince olmalı bisküvi gibi......
Börek tarifini size anlatmaya çalışacağım ....
malzemeler:Bir kilo pırasa
500gr ile750 gr arası böreklik un,bir tatlı kaşığı tuz
250 margarinin içine bir çay bardağı ayçiçek yağı (annem bazen tereyağlı yapıyor)
Yapılışı: pırasalar temizlenir ve küçük küçük doğranır.. bir kap içinde güzelce yıkanıp suyu süzdürülür..tencereye bir kaşık tereyağ koyup hiç suyu kalmayıncaya kadar kavrulur içine tuz ve kırmızı pul biber atılıp ocağın altı kapatılır bir kenarda soğıuması için bırakılır...başka bir kap içinde margarin ısıtıtılıp erimesi sağlanır soğuduğunda da içine sıvı yağ koyulup karıştırılır ....
Hamur yoğurma kabında beşyüz gr unun ortası havuz gibi açılıp tuzu koyup ılık suyla yumuşak bir hamur tutulur ele yapışmayacak bir hamur elde edilir ve çok iyi yoğurulur.. hamuru yoğurduktan sonra bir temiz bez üzerine örterek dinlendirilir... hamurun kıvamına göre un miktarını tam olarak veremedim suyu fazla kaçınca biraz daha un ilave edilebildiği için 500 ile 750 arası dedim.. Dinlenmiş hamurumuzu alıp küçük küçük 40 adet cevizden çok az büyük parçalara bölüp, küçük parçaları da tekrar ayrı ayrı yoğurup yuvarlıyoruz... hepsini örtünün altına koyup sırayla parçaları alıp oklavayla açıyoruz...böreğin alt katı için 20 tane hamuru ayırıyoruz herbirini 15 20 santim oklavayla çıyoruz üstlerine de eritilmiş yağdan birer kaşık yağ dökerek her hamur parçasını yağla sıvazlayıp yağlıyoruz... ..ayyy ben yazarken yoruldum arkadaşlar...yağlanmış bir hamuru alıp elimizde bir servis tabağı büyüklüğünde açıyoruz sırasıyla diğer yufkalarıda aynı okadar açıp üst üste koyuyoruz her hamuru üst üste koyarken kenarlarını parmakla yapıştırıyoruz ki hamurlar birbirinden ayrılmasın taki 20 adet yufka yani böreğin altkatı oluncaya kadar.... altına yirmi adet üstüne de yirmi adet oluyor..20 adet yufka yağlanıp biraz açılıp üst üstte koyduktan sonra bence en zor olan bana göre o yufkaların hepsini iki yumruk üstünde tepsi büyüklüğüne gelinceye kadar açıyorsunuz tepsiye yerleştirdiğiniz hamuru n üstüne pırasaları düzgünce yayıyorsunuz...şimdi ikinci katın hamurlarını tekrar
oklavayla küçük küçük açıp yağlayıp kenara diziyor ve aynı ilk katta olduğu gibi üst üste dizip elinizle yumrukların üstüyle pizza açar gibi açıp pırasaların üstüne olduğu gibi oturtuyoruz kenarlarınıda saç örgüsü gibi iki katı birbirine kapatıyoruz..ben yazarken bittim arkadaşlar varın siz düşünün beni yaparken..şimdi fırın ısısını vermek gerek,ama maalesef annemin bu böreği davul denen fırınlarda pişiyor onunda derecesi yok ..pişip pişmediğini sürekli kontrol ederek anlıyor ...ama gerçekten bu börek anlatırken bile zor bana göre... ama tadı tel tel ayrılmış yufkalr ve nefis pırasa harika oluyor herzaman söylüyorum iyiki nenem annemede öğretmiş bende sık sık yaparsam onu gibi güzel yapabilirim belki... ama bu turbo fırınlarda güzel olmuyor...denedik annem de beğenmiyor illaki davul fırın gerek..


Kaymaçinatarifi: 2 litre süt,2su bardağı şeker 12 adet yumurta

Bir kap içine yumurtaları kırıp üstüne şekeri dökerek çırpıyoruz...sütüde ilave edip hepsini çok güzel çırpıyoruz..tepsiye döküp yine davul fırında pişriliyor ..bu çok kolay bizde afiyetle yiyoruz ..
Kurabiyenin tarifi yok çünki annemin tarifi şöyle dört yumurtayı kır kızım şekerle karıştır at biraz içine yağ eline yapışmayıncaya kadar un da koy karıştır portakal kabuğu ve cevizde koy yoğur diyor ..yuvarla yuvarla koy tepsiye diyor bu şekilde tarif olmayacağı için tarifi budur diyemem...

2 yorum:

Zehra Gürgen dedi ki...

En zevk alarak okuduğum yazı oldu bu.Nenen bir sürü rahmet aldı, güzel anılıp, yemekleri bir sonraki nesillere aktarıldı..tanımadığı insanlar onu tanıdı :)
benim kaymaçinama bıraktığın yorumdan beri bekliyordum bu tarifi :) yumurtalı deneyeceğim.Pırasalı böreğe bayılırım,ama böyle ince açamadım.
tekrar deneyeceğim tekrar.normal fırında yapsam olur herhalde?


anneciğinin ellerine sağlık.

PASTA DANTELA dedi ki...
Bu yorum yazar tarafından silindi.